Paştele şi „iepuraşul”

de | 25 aprilie 2011
Spread the love

Ce legătură are iepuraşul cu Paştele? Este iepuraşul animalul care ilustrează cel mai bine simbolistica Paştelor? Se găseşte în Biblie vreo legătură între iepuraş şi sărbătoarea de Paşti?

„Iepurasul de Paşti este un simbol păgân, emblemă a fertilităţii, asociat de creştini cu apariţiile lui Iisus dupa Înviere. Prima menţionare a iepuraşului ca simbol pascal apare în Germania, în 1590. În unele regiuni din această ţară se credea că iepuraşul aduce ouăle roşii în Joia Mare şi pe cele colorate altfel în noaptea dinaintea Paştelui.

În tradiţia păgână anglo-saxonă exista o zeiţă pe nume Eostre, cunoscută drept zeiţa primăverii. Simbolurile ei principale erau oul şi iepurele. Există o legendă potrivit căreia zeiţa a găsit o pasăre rănită în timpul iernii, iar singura soluţie pentru a o salva a fost să o transforme în iepure. Deşi nu mai era pasăre, iepurele putea să facă ouă.

Primăvara avea loc un festival dedicat zeiţei, care ţinea din martie până la sfârşitul lui aprilie. Când creştinismul a ajuns la anglo-saxoni, multe tradiţii din timpul festivalului lui Eostre au fost adaptate în ceremoniile în onoarea Învierii lui Iisus, întrucât aveau loc în acelaşi timp şi îi încurajau pe păgâni să se convertească. Drept rezultat, numele Paştelui în engleză, Easter, provine de la Eostre.

Iepuraşii fac parte din poveste întrucât sunt simbolul lui Eostre, dar şi penrtu că iepurii sunt puternic legaţi de lună în tradiţia păgână. Iepurele era şi un simbol al lunii, iar ciclurile lunii determină în ce zi sărbătorim Paştele în fiecare an.

În Germania, iepuraşii de Paşte erau albi şi se credea că dacă un copil este foarte cuminte, un iepuraş le va aduce un coş plin de ouă colorate. Tot în Germania s-au născut şi primii iepuraşi de Paşte dulci, în secolul 19. Ei erau făcuţi din aluat de foi şi zahăr.

În zilele noastre, iepuraşul de Paşte există cam în toată lumea, existând doar mici diferenţe între tradiţii. Există însă câteva locuri unde iepurele este înlocuit de alte animale. În Elveţia, de exemplu, cucii aduc ouăle colorate la copii, iar în anumite zone din Germania, cei mic cred în vulpiţa de Paşte.”

Sursa: http://www.realitatea.net/de-unde-vine-legenda-iepurasului-de-paste_827308.html

 

Trebuie să subliniez încă odată că iepuraşul de Paşti nu are origine creştină. Dumnezeu a introdus iepurele pe lista animalelor necurate:

Leviticul 11:5-7,8 Să nu mâncaţi iepurele de casă care rumegă, dar n-are unghia despicată: să-l priviţi ca necurat. Să nu mâncaţi iepurele, care rumegă, dar n-are unghia despicată: să-l priviţi ca necurat. Să nu mâncaţi din carnea lor, şi să nu vă atingeţi de trupurile lor moarte: să le priviţi ca necurate.

 

Sunt ferm convins că, dacă Dumnezeu ar fi vrut să asocieze un alt animal cu sărbătoarea de Paşti, atunci ar fi făcut-o. Dar:

1. nu era nevoie – exista un animal deja: mielul care Îl reprezenta pe deplin Domnul Hristos.

2. nu un animal necurat – iepurele nu poate fi acceptabil conform principiilor biblice general valabile.

3. nu prin sincretism religios. Elementele de închinare păgâne au fost incriminate permanent de Dumnezeu în Sfânta Scriptură.

 

Concluzie:

Din ce în ce mai mult, în credinţa creştină, de-a lungul anilor, s-au strecurat elemente păgâne. Dumnezeu este categoric împotriva acestor „împrumuturi”. Cineva (Diavolul) are grijă ca să înlăture treptat, dar sigur, pe Domnul Hristos din creştinism:

Locul mielului este „furat” de iepuraş.

Azima este înlocuită cu cozonacul sau cu checul.

Sarmalele şi ouăle detronează definitiv mâncarea simplă.

Verdeţurile amare sunt înghiţite de preparate culinare grase, cu carne.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.